16 січня 2014 року Верховною Радою України були внесені зміни до норм Закону України «Про судоустрій і статус суддів», пов’язані з забезпеченням безпеки суддів, їх близьких родичів та членів сім’ї.
Так, частиною сьомою статті 127 Закону, орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, керівники підприємств, установ та організацій, об’єднань громадян, яким буде надіслано звернення Ради суддів України з питань забезпечення безпеки суддів, зобов’язано розглядати та надавати письмову відповідь протягом 10 днів з дня надходження такого звернення. У разі неможливості розгляду такого звернення у визначений строк, зазначені органи повинні будуть повідомляти про це Раду суддів України листом з викладенням причин продовження строку розгляду, який не може перевищувати 30 днів від дня його отримання.
Також змінами визначено, що відповідь у межах повноважень має надаватись безпосередньо тим органом державної влади чи органом місцевого самоврядування, до якого буде надіслано звернення.
З набранням чинності внесених до Закону змін, посадові особи органів державної влади, органів місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ та організацій, до яких надходитимуть означені звернення Ради суддів України, зобов’язані будуть негайно вживати заходів до усунення загроз безпеці суддів, а за необхідності й притягати винних до відповідальності.
У засіданні Ради суддів України, на якому розглядатимуться питання безпеки суддів, зможуть брати участь запрошені Радою суддів України представники органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій за згодою їх керівників.
Відповідно до змісту зміненої редакції статті 134 Закону, суддя, його близькі родичі та члени сім’ї (чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі), їх майно перебувають під особливим захистом держави. Органи внутрішніх справ зобов’язані вживати необхідних заходів для забезпечення безпеки судді, його близьких родичів, членів сім’ї, збереження їх майна, якщо від судді надійде відповідна заява.
Вчинені у зв’язку із службовою діяльністю судді посягання на його життя і здоров’я, знищення чи пошкодження його майна, погроза вбивством, насильством чи пошкодженням майна судді, неповага до його честі та гідності, а також посягання на життя і здоров’я близьких родичів, членів сім’ї судді, погроза їм вбивством, пошкодженням майна тягнуть за собою відповідальність, встановлену законом.
Частиною третьою статті 134 Закону заборонятиметься розголошення відомостей про місце проживання судді та інших персональних даних про нього органами державної влади, органами місцевого самоврядування, довідковими службами АТС, операторами та провайдерами телекомунікацій, інформаційно-довідковими службами, а також будь-якими підприємствами, установами, організаціями та особами, яким ці відомості стали відомі у зв’язку з їх службовою діяльністю, крім випадків, передбачених законом, і лише в інтересах національної безпеки та прав людини або за згодою судді. Розголошення таких відомостей тягне за собою відповідальність згідно із законом.
За приписами частини четвертої цієї ж норми, суддям надається право на забезпечення засобами захисту та мобільними пристроями сповіщення про небезпеку, які йому надаються органами внутрішніх справ, а також на обладнання житла охоронною та протипожежною сигналізацією за рахунок коштів державного бюджету в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Із внесенням змін до статті 146 Закону, законодавець визначив, що функціонування системи відеоспостереження в приміщеннях судів та на прилеглих до них територіях забезпечуватиме Державна судова адміністрація України.
Водночас, судові розпорядники у взаємодії з органами внутрішніх справ будуть забезпечувати підтримання громадського порядку в суді, припинення проявів неповаги до суду та охорону приміщень суду (ч.1 ст.153 Закону).
Також, судовим розпорядникам для виконання покладених на них обов’язків надано право застосовувати спеціальні засоби, що використовуються під час охорони громадського порядку, перелік та порядок застосування яких визначається Кабінетом Міністрів України (ч.6 ст.153 Закону).
Крім того, внесені до статті 154 Закону зміни відтепер передбачають цілодобову охорону приміщень суду спеціалізованими підрозділами органів Міністерства внутрішніх справ України.