flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Зміни в судовій системі держави

10 квітня 2014, 15:18

 

       8 квітня 2014 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», який визначає правові та організаційні засади проведення спеціальної перевірки суддів судів загальної юрисдикції як тимчасового, посиленого заходу з використанням існуючих процедур розгляду питань про притягнення суддів загальної юрисдикції до дисциплінарної відповідальності і звільнення з посади у зв'язку з порушенням присяги, з метою підвищення авторитету судової влади та довіри громадян до судової гілки влади, відновлення законності і справедливості.

 

Повноваження з проведення перевірки суддів надано Тимчасовій спеціальній комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції, визначено основні засади її діяльності (порядок проведення її засідань, механізм отримання матеріалів, необхідних для проведення перевірки суддів тощо) та заходи, які застосовуються за результатами проведення перевірки суддів.

 

         Згідно прикінцевих та перехідних положень ухваленого Закону, з моменту набрання ним чинності вважаються такими, що звільнені з адміністративних посад голови вищих спеціалізованих судів, їх заступники, голови апеляційних судів, їх заступники, голови місцевих судів та їх заступники. Вважаються такими, що звільнені зі своїх посад також секретарі судових палат вищих спеціалізованих судів, їх заступники та секретарі судових палат апеляційних судів.

 

         Окрім того, з дня набрання чинності вищезазначеним законом, припиняються повноваження делегатів на з’їзд суддів та конференції суддів, обраних за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом. 

 

Одночасно з прийняттям Закону України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» були внесені зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо порядку призначення суддів на адміністративні посади, розширення підстав припинення повноважень членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради юстиції, порядку обрання делегатів на з'їзд суддів України тощо.

 

Так, відповідно до зміненої редакції частини другої статті 20 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» голова місцевого суду, його заступник, голова апеляційного суду, його заступник, секретарі палат апеляційного суду, голова вищого спеціалізованого суду, його заступники та секретарі палат призначаються на посади строком на один рік шляхом таємного голосування із числа суддів цього суду, але не більше як на строк повноважень судді.

 

Голова місцевого суду, його заступник, голова апеляційного суду, його заступники, голова вищого спеціалізованого суду, його заступники призначаються на посади шляхом таємного голосування більшістю від кількості суддів, які працюють у відповідному суді.

 

Голова місцевого суду, його заступник, голова апеляційного суду, його заступники, голова вищого спеціалізованого суду, його заступники можуть бути достроково звільнені з посади за ініціативою не менше ніж однієї третьої від загальної кількості суддів відповідного суду шляхом таємного голосування не менш як двома третинами суддів, які працюють у відповідному суді.

 

Суддя, призначений на адміністративну посаду, в порядку, визначеному цією статтею, не може обіймати одну адміністративну посаду відповідного суду більш як два строки підряд.

 

Секретарі палат апеляційних та вищих спеціалізованих судів призначаються на посаду та звільняються з посади рішенням зборів суддів відповідної палати відповідного суду шляхом таємного голосування більшістю голосів суддів відповідної палати.

 

Водночас, частиною шостою цієї ж статті передбачено, що звільнення судді з адміністративної посади з підстав, встановлених законом, не припиняє його повноважень судді. Звільнення з посади судді, закінчення строку, на який суддю обрано на адміністративну посаду, закінчення строку повноважень судді, досягнення суддею 64-річного віку, а також складання повноважень на адміністративній посаді припиняє здійснення ним повноважень на адміністративній посаді з моменту настання однієї із зазначених обставин.

 

Частина третя статті 24 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» в новій редакції встановлює, що у разі відсутності голови суду його адміністративні повноваження здійснює один із заступників голови суду за визначенням голови суду, за відсутності такого визначення – заступник голови суду, який має більший стаж роботи на посаді судді, а в разі відсутності заступника голови суду – суддя цього суду, який має більший стаж роботи на посаді судді.

 

За правилами зміненої частини шостої статті 93 Закону, до складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України не можуть бути призначені народні депутати України поточного скликання Верховної Ради України, члени Кабінету Міністрів України, голови судів, їх заступники, секретарі судових палат, їх заступники, члени Ради суддів України, Вищої ради юстиції, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, особи, які притягувались до відповідальності за вчинення корупційного діяння, а також особи які були членами Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, або Вищої ради юстиції до набрання чинності Законом України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні».

 

Частину першу статті 93-1 Закону доповнено пунктом 8, згідно якого повноваження члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України припиняються, якщо таке припинення передбачене законом.

 

Відповідно до нової редакції пункту 4 частини пятої статті 115 Закону, збори суддів місцевих та апеляційних судів обирають таємним голосуванням з числа суддів цього суду делегатів на конференцію суддів.

 

Також, статтю 115 Закону доповнено частиною дев’ятою, згідно якої, збори суддів апеляційних судів загальної юрисдикції обирають на основі пропозицій поданих зборами суддів місцевих судів загальної юрисдикції, делегатів цих судів на відповідну конференцію суддів. 

 

Внаслідок зміни положень частини п’ятої статті 116 Закону, збори суддів вищого спеціалізованого суду призначатимуть секретарів судових палат за пропозицією голови спеціалізованого суду.

 

Поряд з тим, з переліку повноважень зборів суддів вищого спеціалізованого суду виключені повноваження про подання відповідній раді суддів пропозицій щодо делегатів на конференцію суддів, а збори суддів Верховного Суду України, замість повноважень подавати відповідній раді суддів пропозиції щодо делегатів на конференцію суддів, наділено повноваженнями з обрання делегатів на з’їзд суддів.

 

 За приписами зміненої редакції частини першої статті 125 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», делегати на з’їзд суддів України обираються конференціями суддів загальних судів, конференціями суддів адміністративних та господарських судів у кожній області, Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі. Делегати на з’їзд суддів обираются за принципом 1 делегат від 20 суддів. Порядок проведення конференцій суддів загальних судів, конференцій суддів адміністративних та господарських судів встановлюється Радами суддів відповідних судів. Від кожного вищого спеціалізованого суду та Верховного Суду України на загальних зборах цих судів обирається 1 делегат від двадцяти суддів з числа суддів цих судів. Делегатами на з’їзд суддів України не можуть бути обраними судді, які займають адміністративні посади в судах, судді, які є членами Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Судді, які є членами Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України можуть бути присутні на з’їзді суддів України з правом дорадчого голосу.

 

Частина друга статті 127 цього Закону унормовує, що Раду суддів України обирає з'їзд суддів України. До складу Ради суддів України входять: двадцять суддів, які є делегатами від місцевих загальних судів; три судді, які є делегатами від місцевих адміністративних судів; три судді, які є делегатами від місцевих господарських судів; сім суддів, які є делегатами від апеляційних судів з розгляду цивільних, кримінальних справ, а також справ про адміністративні правопорушення; два судді, які є делегатами від апеляційних адміністративних судів; один суддя, який є делегатом від апеляційних господарських судів; по одному судді від вищих спеціалізованих судів і Верховного Суду України.

 

Пропозиції щодо кандидатур до складу Ради суддів України можуть вносити судді, які беруть участь у з’їзді суддів України. Не можуть бути обраними до Ради суддів України судді, які обіймають адміністративні посади у судах.

За змістом пункту 4 частини п’ятої цієї ж норми, з питань здійснення контролю за організацією діяльності судів Рада суддів України заслуховує Голову Державної судової адміністрації України, його заступників, керівників структурних підрозділів і територіальних управлінь Державної судової адміністрації України.

Змінені частини восьма та дев’ята статті 127 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» набули диспозитивного характеру, передбачаючи, що на засідання Ради суддів України можуть бути запрошені Міністр юстиції України та Міністр фінансів України.

Закон України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», а отже і внесені ним до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» зміни, наберуть чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.

До приведення законодавства у відповідність із Законом України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.